Dan is natuurlijk de grote vraag, aan welke eisen moet de truck voldoen? Hoe kom ik dat te weten en zijn deze eisen overal gelijk?
Er bestaan zoiets als standaard keuringseisen. Die staan vermeld in een informatie boekje van de RDW. Dit boekje kun je via de RDW website aanvragen. Daarin staan alle eisen waaraan een Nederlandse truck moet voldoen.
Een aantal eisen wil ik toch nog even vermelden om een indruk te geven van de meest voorkomende aanpassingen / toevoegingen.
- Europese koplampen, dus dim - en stadslicht in één lamp met Europees merkteken.
- De standaard cabine contourverlichting, dus 2 witte lampjes links en rechts boven op de cabine. Alle overige verlichting moet verwijderd zijn (lees: onbruikbaar gemaakt en mag dus niet branden).
- Europese achterlichten met Europees merkteken, dus niet de 3 in 1 Amerikaanse achterlichten.
- Geen rode knipperlichten naar voren of naar achteren schijnend, maar oranje kapjes.
- Kruislings geschakeld luchtdruksysteem voor de remmen. Sommige Amerikanen zijn parallel geschakeld en een enkele truck heeft geen geremde vooras (bij oude types voornamelijk gebruikt in de bosbouw, dus let op!).
- Op elke as dient een aftapnippel op de luchtslang van het remsysteem te worden gemonteerd om de continue luchtdruk te meten.
- Een EU goedgekeurde tachograaf dient normaliter in de cabine aanwezig te zijn.
- Een snelheidsbegrenzer dient op de motor te zijn aangebracht. Echter de werking van het apparaat wordt niet getest.
- Een EU gekeurde schotel (5th wheel), dus met een Europees keuringsplaatje en type nummer erop. Dat de meeste schotels toevallig "Holland Airslide" heten, heeft alleen met de merknaam te doen en niet met het land van herkomst. De schotel kan op werking getest worden.
- Een goed zichtbaar chassisnummer, zodat de keurmeesters niet hoeven te zoeken.
- Tegenwoordig is de dode hoekspiegel of camera verplicht, dus dient deze te worden aangebracht.
- In België zijn de anti-spray matten achter de achterwielen verplicht.
- Reflectoren dan wel oranje verlichting aan de zijkant van de truck met een maximale afstand van 3 meter tussen de reflectoren / lampen.
In een aantal gevallen zijn trucks de keuring doorgekomen zonder tachograaf en begrenzer. Dit zijn incidenten, die enkel en alleen te maken hebben met lokale keuringstations en mogelijke andere bestemmingsplannen voor de truck. Maar laat dit geen richtlijn zijn voor een normale keuring!
Verder voert de keurende instantie een aantal test en activiteiten uit:
- De roetuitstoot test
- De remmentest
- De verlichtingstest
- De wring test wordt uitgevoerd, waarbij het voertuig dusdanig bewogen wordt, dat het chassis enigszins tordeert, zodat men de speling op de stabilisator stangen en rubbers kan zien en meten
- De volgas test (voornamelijk de Nederlandse RDW)
- De stuur bekrachtiger test
- De schotel – King pen test
- Het voertuig wordt gewogen en gemeten
- Indien er een schuivende schotel is, wordt deze ook in beide uiterste standen gemeten
Zowel in België als ook in Nederland wordt geen rij test gedaan.
Normaliter als je een truck in het buitenland ter keuring hebt aangeboden, zijn de gemaakte aanpassingen voor de éénmalige keuring en de diverse doorgevoerde testen vergelijkbaar met de eisen en testen van de RDW in Nederland. Dus een Duits of Belgisch kenteken (= EU kenteken) moet voldoende zijn om bij de RDW de keuring voor het NL kenteken aan te vragen.