Met een geweldige schnitzel van restaurant het Hof van Schoorl achter de kiezen.
Zijn wij met elkaar richting Den Helder gereden.
Net even voor Den Helder stond Arie met zijn Kenworth ons op te Wachten.
De Zaterdag bleek het een prachtige mooie dag met zeer veel publiek en aandacht voor de Trucks.
De Zondag begon droog maar sloeg helaas in regen om.
Ondanks de regen ook weer zeer veel bekijks.
Einde dag zijn we rond vijf uur gaan rijden met elkaar.

Weer een gezellig en geslaagd weekend met elkaar.
USHDTOC, bedankt organisatie Historisch weekend.

Dan is natuurlijk de grote vraag, aan welke eisen moet de truck voldoen? Hoe kom ik dat te weten en zijn deze eisen overal gelijk?

Er bestaan zoiets als standaard keuringseisen. Die staan vermeld in een informatie boekje van de RDW. Dit boekje kun je via de RDW website aanvragen. Daarin staan alle eisen waaraan een Nederlandse truck moet voldoen.

Een aantal eisen wil ik toch nog even vermelden om een indruk te geven van de meest voorkomende aanpassingen / toevoegingen.

  • Europese koplampen, dus dim - en stadslicht in één lamp met Europees merkteken.
  • De standaard cabine contourverlichting, dus 2 witte lampjes links en rechts boven op de cabine. Alle overige verlichting moet verwijderd zijn (lees: onbruikbaar gemaakt en mag dus niet branden).
  • Europese achterlichten met Europees merkteken, dus niet de 3 in 1 Amerikaanse achterlichten.
  • Geen rode knipperlichten naar voren of naar achteren schijnend, maar oranje kapjes.
  • Kruislings geschakeld luchtdruksysteem voor de remmen. Sommige Amerikanen zijn parallel geschakeld en een enkele truck heeft geen geremde vooras (bij oude types voornamelijk gebruikt in de bosbouw, dus let op!).
  • Op elke as dient een aftapnippel op de luchtslang van het remsysteem te worden gemonteerd om de continue luchtdruk te meten.
  • Een EU goedgekeurde tachograaf dient normaliter in de cabine aanwezig te zijn.
  • Een snelheidsbegrenzer dient op de motor te zijn aangebracht. Echter de werking van het apparaat wordt niet getest.
  • Een EU gekeurde schotel (5th wheel), dus met een Europees keuringsplaatje en type nummer erop. Dat de meeste schotels toevallig "Holland Airslide" heten, heeft alleen met de merknaam te doen en niet met het land van herkomst. De schotel kan op werking getest worden.
  • Een goed zichtbaar chassisnummer, zodat de keurmeesters niet hoeven te zoeken.
  • Tegenwoordig is de dode hoekspiegel of camera verplicht, dus dient deze te worden aangebracht.
  • In België zijn de anti-spray matten achter de achterwielen verplicht.
  • Reflectoren dan wel oranje verlichting aan de zijkant van de truck met een maximale afstand van 3 meter tussen de reflectoren / lampen.

In een aantal gevallen zijn trucks de keuring doorgekomen zonder tachograaf en begrenzer. Dit zijn incidenten, die enkel en alleen te maken hebben met lokale keuringstations en mogelijke andere bestemmingsplannen voor de truck. Maar laat dit geen richtlijn zijn voor een normale keuring!
Verder voert de keurende instantie een aantal test en activiteiten uit:

  • De roetuitstoot test
  • De remmentest
  • De verlichtingstest
  • De wring test wordt uitgevoerd, waarbij het voertuig dusdanig bewogen wordt, dat het chassis enigszins tordeert, zodat men de speling op de stabilisator stangen en rubbers kan zien en meten
  • De volgas test (voornamelijk de Nederlandse RDW)
  • De stuur bekrachtiger test
  • De schotel – King pen test
  • Het voertuig wordt gewogen en gemeten
  • Indien er een schuivende schotel is, wordt deze ook in beide uiterste standen gemeten

Zowel in België als ook in Nederland wordt geen rij test gedaan.

Normaliter als je een truck in het buitenland ter keuring hebt aangeboden, zijn de gemaakte aanpassingen voor de éénmalige keuring en de diverse doorgevoerde testen vergelijkbaar met de eisen en testen van de RDW in Nederland. Dus een Duits of Belgisch kenteken (= EU kenteken) moet voldoende zijn om bij de RDW de keuring voor het NL kenteken aan te vragen.

Bedankt voor uw interesse voor de U.S. Heavy Duty Truck Owners Club.
Het lidmaatschap kost € 160,- per jaar.
De eerste stap om lid te worden van de vereniging is u in te schrijven met behulp van onderstaand inschrijvingsformulier.
Vervolgens wordt de inhoud van dit formulier verstuurd naar de voorzitter.

Hij zal zo snel mogelijk contact met u opnemen.


Contactgegevens

Truckgegevens

Motorgegevens

1. Doelstellingen van de vereniging

De hoofddoelstelling van de vereniging is enerzijds het promoten van Amerikaanse trucks (niet merk gebonden) en anderzijds het behartigen van de belangen van de leden.

Daarnaast stelt de vereniging zich ten doel zo vaak mogelijk collectief deel te nemen aan evenementen, truck festivals, U.S. voertuigen shows en overige activiteiten, zodat de vereniging zich als één orgaan aan de buitenwereld presenteert.

De vereniging hoopt de bovenstaande doelstellingen te bereiken door middel van:

  • het geven van voorlichting aan zowel leden, donateurs als ook belangstellenden
  • coördineren van onderlinge uitwisseling van informatie
  • het organiseren van een evenement
  • het instandhouden van een Internet pagina
  • het verlenen van bijstand aan de leden
  • het maken van collectieve afspraken (bijv. verzekering voertuigen, etc.)
  • het actief ondersteunen van het onderlinge contact tussen de leden op het gebied van respect, kameraadschap en gezelligheid

2. Lidmaatschap

De vereniging kent gewone leden, ereleden en donateurs. Er wordt vooralsnog geen maximum gesteld aan het aantal gewone leden in de vereniging.

2.1. Gewone leden

Gewone leden zijn zij die zich als lid bij het bestuur middels een inschrijfformulier hebben aangemeld en door het bestuur als zodanig tot de vereniging zijn toegelaten.

Een gewoon lid dient in het bezit van een Amerikaanse truck te zijn, dan wel de bestuurder van een door zijn werkgever beschikbaar gestelde Amerikaanse truck te zijn. De truck dient een geldig APK keuringsbewijs te hebben en verzekerd te zijn. Het bestuur houdt zich het recht voor de betreffende papieren in te zien.

Het lidmaatschap voor nieuwe gewone leden zal in eerste instantie voor 1 jaar gelden, waarna een evaluatie door het bestuur wordt gehouden, voordat wordt overgegaan op een lidmaatschap voor onbepaalde tijd tot wederopzegging.

Het bestuur houdt zich het recht voor nieuwe gewone leden te weigeren voor toetreding tot de vereniging. De redenen voor weigering dienen in de algemene vergadering te worden besproken, waarna alsnog de algemene vergadering tot toelating kan besluiten.

2.2. Ereleden

Ereleden zijn zij, die op grond van bijzondere verdiensten voor de vereniging, als zodanig door de algemene vergadering zijn benoemd en hun benoeming hebben aanvaard.

2.3. Donateurs

Donateurs zijn zij, die de vereniging een warm hart toedragen en bereidt zijn daartoe middels een financiële ondersteuning hun blijk aan te geven.

3. Contributie

De contributie voor gewone leden bedraagt € 160,- per voertuig per jaar te voldoen bij aanvang van het nieuwe seizoen. Te late betaling (een periode van 2 maanden of langer na ontvangen van de factuur) of niet-betaling leidt onherroepelijk tot schorsing dan wel opzegging van het lidmaatschap door het bestuur.

De contributie voor donateurs bedraagt minimaal € 40,- per jaar. Ereleden zijn vrijgesteld van contributie.

De hoogte van de contributie dient tijdens de algemene vergadering bij aanvang van elk nieuw seizoen door deze vergadering te worden geëvalueerd, bepaald en goedgekeurd voor het nieuwe seizoen

Bij 1 jaar lidmaatschap als clublid ontvangt u een informatiebordje voor bij de truck. Wij hanteren voor deze bordjes een borg van €75

4. Beëindiging lidmaatschap

Het lidmaatschap eindigt:

  • door de dood van het lid
  • door opzegging door het lid
  • door opzegging door de vereniging
  • door ontzetting


Opzegging door een lid of het bestuur kan slechts geschieden aan het einde van een kalenderjaar, mits schriftelijk en met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste 4 weken. Onmiddellijke beëindiging is onder bepaalde voorwaarden mogelijk (zie statuten). Indien de opzegging niet op tijd binnen is, loopt het lidmaatschap tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar.

Ontzetting uit het lidmaatschap kan alleen worden gedaan, wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt.

Tevens heeft het bestuur de mogelijkheid een lid, dat de vereniging op onredelijke wijze benadeelt, te schorsen voor een periode van maximaal 6 maanden.

Bij beëindiging lidmaatschap dient u het informatiebordje in te leveren bij het bestuur en ontvangt u de borg terug.

5. Deelname evenementen

5.1. Algemene richtlijnen

De vereniging streeft er naar zo veel mogelijk gezamenlijk aan evenementen deel te nemen waarbij vooral van belang is dat, als we namens de vereniging ergens uitgenodigd zijn, we als één geheel naar buiten treden.

Indien één van de leden een aanvraag / verzoek voor deelname aan een nog niet voor de vereniging bekend evenement ontvangt, dient deze aanvraag direct aan het bestuur te worden meegedeeld. De daarop volgende coördinatie van onze aanwezigheid kan zowel door het eerder genoemde lid, dan wel door een door het bestuur aangewezen coördinator gedaan worden.

Indien één van de leden een aanvraag / verzoek voor deelname aan één van de volgende evenementen ontvangt:

  • Truckstar Festival
  • Trucks Festival Brabanthallen

dient deze aanvraag direct aan het bestuur te worden meegedeeld. Het bestuur beslist dan of het lid dan wel meerdere leden alsnog aan het evenement mogen deelnemen. Indien in deelname wordt toegestemd, dient het lid zich daar persoonlijk als individueel deelnemer aan te melden en niet als lid van de vereniging.

5.2. Aanmelding voertuig

De aanmelding van een voertuig kan op verschillende manieren plaatsvinden:

  • vooraf intekening via het Aanmeldingsformulier Seizoen voor de al bekende evenementen
  • directe intekening via het bestuur of een daartoe aangewezen coördinator
  • directe intekening onder eigen regie, waarbij wel vooraf het bestuur dient te worden ingelicht voor toestemming

Het bestuur streeft ernaar de aanmeldingen zoveel mogelijk via de website (www.usashowtrucks.nl) te laten geschieden. Deze inschrijving dient, na berichtgeving dat het invulformulier online is, zo snel mogelijk te geschieden.

Voor die evenementen, waar minder trucks worden toegestaan dan het aantal leden dat zich daarvoor heeft aangemeld, is in eerste instantie de volgorde van deelname:

  • Leden die in eerste instantie direct “ja” hebben ingevuld, gaan voor de leden die “onder voorbehoud ja” hebben ingevuld;
  • Indien zelfs het aantal “ja” invullers het aantal toegestane voertuigen overtreft, wordt de snelheid van invullen bepalend, zodat geldt: “wie het eerst komt, het eerst maalt”.

Van de deelname aan evenementen wordt een lijst bijgehouden. Er zijn leden, die om welke reden ook, niet in staat waren het deelname formulier snel en correct in te vullen en daardoor een evenement mislopen. Om die leden alsnog een kans op deelname aan dat populaire evenement te geven, zal in het opvolgende seizoen bekeken worden of een lid, dat al geweest is, zijn plaats afstaat aan zijn mede lid.

5.3. Betaling bij evenementen

Betaling van het door het bestuur overeengekomen geld bij een evenement geschiedt uitsluitend aan het einde van het evenement contant of, indien de organisatie per bank overmaakt, zo spoedig mogelijk na het evenement door middel van overschrijving naar giro of bankrekening van het lid. Er wordt geen geld uit de kas voorgeschoten.

Een lid krijgt voor zijn aanwezigheid betaald, als hij / zij volgens vooraf gemaakte tijdsafspraken op tijd arriveert en na afloop van het evenement op tijd vertrekt. Een vroegtijdig vertrek, mits door het bestuur toegestaan, sluit het lid uit van enige aanspraak op het evenementen geld.

5.3. Aan-/afwezigheid lid

De registratie van de aan- en afwezigheid van vooraf aangemelde verenigingsleden wordt ofwel door een van de bestuursleden dan wel een aangewezen coördinator ter plekke tijdens het evenement uitgevoerd. Daarvoor is een presentielijst beschikbaar.

Indien een lid verhinderd is te komen naar een evenement, waarop hij vooraf heeft ingetekend, dient hij of zij dit de aangewezen coördinator of het bestuur te melden. Een bij herhaling niet-melden van een verhindering om aanwezig te zijn, leidt onherroepelijk tot schorsing dan wel ontzetting.

Indien een lid zich vooraf niet heeft aangemeld en alsnog verschijnt, bestaat de kans dat de organisatie van het evenement dit lid niet toelaat tot het evenementterrein. Tevens zal bij een evenement met geldelijke vergoeding dit lid niet meedelen in de vergoeding.
Bij evenementen, waarbij geen maximum aantal deelnemers is bepaald én ook geen geldelijke vergoeding bestaat, is het de leden vrij om alsnog zonder vooraanmelding te verschijnen.

6. Gedragsregels

De reglementen zijn vooral gericht op het gedrag van het bestuur en de leden voor en na een evenement. Deze regels zijn gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Ook is het van belang, dat we nakomen wat we met elkaar afspreken.

Over de gedragsregels tijdens een evenement kunnen we kort, maar krachtig zijn. Belangrijk is gezelligheid, kameraadschap, een goed gedrag, naar buiten treden als één vereniging en de vereniging niet schaden in haar belangen.

7. Tot slot


Het reglement is voornamelijk gebaseerd op de statuten van de vereniging en een aantal besluiten vanuit de algemene vergadering.

Indien een lid van de vereniging meer over de statuten wil weten, dan kan bij het bestuur een aanvraag tot inzage worden gedaan.

Namens het bestuur wensen we ieder lid van de vereniging en zijn of haar familieleden een goed en gezellig evenementenjaar toe.

Peter Holkema
Voorzitter
Sander Hoogervorst
Secretaris
Adrie van Harten
Penningmeester