Een aantal zaken zijn van belang te weten, voordat men overgaat tot het betalen van de factuur van de truck. Het spreekt natuurlijk voor zich, dat je kontakten hebt gelegd met een bonafide auto - / truck handelaar.
Men dient altijd vooraf een zo laag mogelijk bod te doen op een vrachtauto, dat te koop wordt aangeboden op het Internet. Ik adviseer je afhankelijk van je portemonnee goed elke mogelijkheid te onderzoeken. Kijk ook op de vele tweedehandse Internet sites in de USA en Canada, vergelijk de prijzen en maak berekeningen.
Probeer zoveel mogelijk vanuit Nederland al te onderhandelen. Dat kan eerst via e-mail en later eventueel telefonisch. Het is zo, dat als je pas in de USA of Canada begint met onderhandelen, dan is je onderhandelingspositie iets zwakker. Je komt ten slotte helemaal naar Amerika om een truck te kopen. Maak ook een keuze uit een paar trucks, zodat je niet op 1 paard wedt. Ook raad ik je aan om de truck daadwerkelijk “live” te bekijken en niet vanaf een foto te kopen.
Eenmaal uitonderhandeld met de verkoper en beiden zijn tevreden, kun je overgaan tot betaling van de aankoopprijs. Enkele tips met betrekking tot de factuur (invoice):
Houd het rekeningsbedrag voor de truck op de factuur zo laag mogelijk (maar toch nog wel aannemelijk hoog genoeg voor de douane), dus betaal dat deel wat niet op de rekening staat in contanten.
Datzelfde geldt voor de transportkosten, overtochtkosten en verzekering van het geheel Je hoeft in de landen van aanschaf geen BTW te betalen (Local & Federal Taxes), omdat het voertuig vanuit Amerika naar Europa wordt geëxporteerd
Waarom dient de factuur zo laag mogelijk gehouden te worden? Je betaalt namelijk invoerrechten over de totale factuursom (aankoop + transportkosten tot haven Europa). Daarover heen betaal je nog eens een keer 19% BTW over het gehele factuurbedrag, dus inclusief transportkosten en de invoerrechten. En dit kan dus aardig oplopen.
De transportkosten kun je zo laag houden door zo veel mogelijk uitstekende delen van de truck af te breken (bijvoorbeeld de uitlaten en spoiler(s)). Je betaalt namelijk per kubieke voet (cubic feet) en dat kan in het geval van bijvoorbeeld een Kenworth W900 Aerodyne sleeper oplopen tot ca. € 3500 transportkosten (af Canada tot Antwerpen).