Afdrukken

Dan is natuurlijk de grote vraag, aan welke eisen moet de truck voldoen? Hoe kom ik dat te weten en zijn deze eisen overal gelijk?

Er bestaan zoiets als standaard keuringseisen. Die staan vermeld in een informatie boekje van de RDW. Dit boekje kun je via de RDW website aanvragen. Daarin staan alle eisen waaraan een Nederlandse truck moet voldoen.

Een aantal eisen wil ik toch nog even vermelden om een indruk te geven van de meest voorkomende aanpassingen / toevoegingen.

In een aantal gevallen zijn trucks de keuring doorgekomen zonder tachograaf en begrenzer. Dit zijn incidenten, die enkel en alleen te maken hebben met lokale keuringstations en mogelijke andere bestemmingsplannen voor de truck. Maar laat dit geen richtlijn zijn voor een normale keuring!
Verder voert de keurende instantie een aantal test en activiteiten uit:

Zowel in België als ook in Nederland wordt geen rij test gedaan.

Normaliter als je een truck in het buitenland ter keuring hebt aangeboden, zijn de gemaakte aanpassingen voor de éénmalige keuring en de diverse doorgevoerde testen vergelijkbaar met de eisen en testen van de RDW in Nederland. Dus een Duits of Belgisch kenteken (= EU kenteken) moet voldoende zijn om bij de RDW de keuring voor het NL kenteken aan te vragen.